Lentil as Anything

Hej godisar!

Tänkte att det kanske kunde vara kul att berätta lite för er om mina jobb här i Melbourne?! Jag jobbar just nu som volontär på två ställen och som betald servitris på en restaurang. Ett av ställena jag volontärar på heter Lentil as Anything och är VÄRLDENS häftigaste restaurang!! Allting är vegetariskt, på morgonen är det en frukostmeny och till lunch och middag är det buffé. Hela tiden kan man även beställa kaffe från baristan. Jaha tänker ni, men nu kommer det speciella: man äter och dricker som man vill, och sedan när man är mätt och nöjd så ger man så mycket pengar som man vill lägga för maten! Ingenting har alltså några priser utan man lägger pengarna i en box och ingen behöver se hur mycket man betalar. Många äter där varje dag utan att betala en krona, andra kommer en gång och lägger ganska mycket, det beror på vad man har möjlighet till. Alla som jobbar där, utom några få ansvariga, jobbar för att de vill hjälpa till, för att ge något tillbaka och såklart för att det är en superbra erfarenhet. Jag har lärt mig så mycket på Lentil, och det är så himla kul! Jag brukar vara där som servitris, ta beställningar, bära ut och servera mat och rensa borden. Ibland brukar jag smyga in i baristahörnet och hjälpa till att göra kaffe också, har ju gjort en barista-utbildning och vill öva hehe.

Det är en så fin stämning på hela stället, alla är supertrevliga mot varandra och det känns nästan som en liten familj. Dessutom ligger det bara fem minuter bort från där jag bor så jag är ofta där och äter eller hänger lite även om jag inte jobbar. Det otroliga tycker jag är att resturangen går runt trots pengasystemet de har! Det finns tre Lentil i Melbourne, den jag jobbar på är den största. Men känslan och syftet är liksom att visa att pengar inte är det viktigaste i livet, där är verkligen männiksorna i fokus och att man med en bra inställning och attityd mot varandra klarar sig ändå. Det handlar inte om att hjälpa någon, inget "vi" hjälper "er" utan bara massor utav människor som tillsammans gör resturangen möjlig! Och det är verkligen en mötesplats för alla typer, kan säga att det finns en hel del knäppon haha men det är det som är så fint. Tror ni att något sådant skulle funka i Sverige? Jag har funderat jättemycket på det, jag är tveksam faktiskt... Men skulle gärna ha fel för detta fantastiska ställe borde finnas överallt! puss

 

Kommentarer:

1 Hildis:

Men åh va varm jag blev i hjärtat nu, låter som världens finaste restaurang ju!! Duktig du är också som jobbar, heja heja! Puss

Kommentera här: