OM ATT VARA LÅNGT BORT

Att vara långt bort. Att älska människor så mycket att man går av, att man blir lycklig och ledsen och sprudlande och döende på samma gång. När de är på olika ställen och man själv är någon annanstans ändå. Att vara hemifrån så länge att man vänjer sig vid att aldrig vara där längre. Att tacka nej till allt på hemmaplan för "jag är inte hemma då". Vad är egentligen hemma tillslut? Att vilja leva, leva så jävla jävla mycket, ett riktigt jävla håll käften-liv fyllt med resor, nya ställen varje dag, nya människor varje dag, korta kontakter, kvällsförälskelser, nattskratt, veckovänskaper, ett nytt gäng på varje ställe. Kompisar som blir till vänner som tillslut ligger en så varmt om hjärtat att man fortsätter hålla ihop. Ett liv fyllt med skratt, sånt skratt som får tårar att spruta, som ger en magrutor. Dricka vodkaredbull och dansa och ba blunda och le. Att vilja bo i alla världens storstäder, att vilja vara en del av det där stora surret, smälta in i en myllrande gata där alla är på väg någonstans. Att vilja bo i udda länder, jobba med orangutanger eller smältande isar eller bli femstjärnig barista. Rapportera från en krigszon eller vägleda människor genom psykologi och samtal. Plugga pol kand, fil kand, fem års psykologi, politik, kommunikation. Bli akademiker. Eller bara fortsätta vara backpacker och leva ur en ryggsäck. Sova på golv, döda kackerlackor, äta ris. Det finns ju så mycket att se, så mycket att göra. Så mycket att uppleva, testa, ta på, smaka på. Så mycket att vara, att bli, så mycket att känna. Men vart man är är man alltid långt ifrån hemma. Långt ifrån så många människor jag bär i hjärtat mitt, människor jag egentligen bara vill ha nära. Att ständigt bära på en saknad för att man inte är där de är. Jag saknar så mycket att jag tror att jag ska dö ibland. Men jag tror att det egentligen mest är ett tecken på att jag lever.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 E.T:

Bra skrivet.
Just nu så går du även miste om det fina vädret
i sverige.

Hälsningar från nån som tänker på dig ibland.

Kommentera här: