Daintree Rainforest

Alltså guuuud det här är det finaste stället på jorden. Naturen och miljön här uppe i norr är så annorlunda mot det Australien jag känner, här är vi i tropikerna och det känns precis som Thailand eller Malaysia. Det är varmt och fuktigt, palmer överallt och framför allt regnskogen är helt fantastisk!

Idag på eftermiddagen packade vi in oss i vår hyrda minibuss som är stor som ett mindre hus och körde upp till Cape Tribulation i regnskogen. Vi hade bokat en nattvandring och åkte upp några timmar tidigare för att hinna se området innan det blev mörkt. Alltså denna natur är det vackraste jag har sett i mitt liv! Det är höga bergskedjor runt omkring överallt som är helt gröna av regnskog, och genom en lång strand möter den havet där Stora Barriärrevet går. Regnskogen är magisk, palmer och ormbunkar med lianer som hänger ner och slingrar sig runt, och vattendrag som bara det är ovanligt för Australien då det vanligtvis är snustorrt. Vi stannade på olika platser för att titta, ta kort och ibland gå en bit, det ena stället mer breathtaking än det andra. Mitt på stranden hittade vi ett café där vi åt fish and chips innan det mörknade och vi mötte upp vår guide för natt-turen i skogen. Han kallades piggy för han hade skrivit en avhandling om vilda grisar, haha alltså jag som inte orkar med sånt skrattade i en kvart... Turen var skräckblandad förtjusning men så fruktansvärt häftigt. Vi gick där med varsin ficklampa, det var knappt en stig utan piggy ledde oss genom djungeln. Vi såg en illgrön groda, massa vandrande pinnar och syrsor, flera olika spindlar (bl.a. en orbspider som var GIGANTISK), en supergullig klättrande trädmus, cane toads och självlysande svampar. Vi letade efter ormar och ödlor men hade oturen (?) att inte stöta på någon ikväll. Det var iallafall en upplevelse jag aldrig kommer glömma!

Kommentera här: